Köpvillkor

Köpvillkor

1. Företagsinformation 

Repbutiken ägs och drivs av AB Knut Westerbergs Repslageri, 556073-7750, Fjärilsgatan 27, 603 61 Norrköping.

2. Köp

Vid beställning träffas avtal om köp när kunden accepterar våra köpvillkor i kassan. Repbutiken bekräftat beställningen automatiskt genom en orderbekräftelse till angiven e-mailadress. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Repbutiken har ägande- och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och Repbutiken måste kunna fastställa kundens bostadsadress. 

3. Priser

Till priserna på hemsidan avser inklusive moms. Vi reserverar oss för felaktiga priser och skrivfel som för till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

4. Frakt

4.1 Frakt till utlämningsställe kostar 55,20kr exklusive moms. Skickas till närmsta paketombud. Du som mottagare måste hämta ut paketet inom 13 dagar. 

4.2 Direktleverans till företag. Fraktkostnad 103,20kr exklusive moms. Detta alternativ gäller enbart företag. Mottagaren måste vara på plats vardagar mellan 08.00 - 17.00.

4.3 Direktleverans till privatpersoner. Fraktkostnad 239,20kr exklusive moms. För både privatpersoner och företag. Mottagaren måste vara på plats mellan 08.00 - 17.00. DHL skickar ut ett sms med föreslagna leveranstider. 

5. Betalningsalternativ/betalningsvillkor

För privatpersoner

5.1 Kortbetalning
Vi använder Klarna för säkra kortbetalningar. Vi debiterar inga extra avgifter vid kortbetalning. 

5.2 Faktura                                                                                                                              

Vid betalning med SVEA faktura förfaller fakturan till betalning efter 30 dagar.

5.3 Delbetalning

Med SVEA Delbetalning kan du själv välja hur mycket du betalar per månad. Vid betalning med SVEA Delbetalning debiterar vi en avgift på 19kr exkl moms vid ordervärde under 150kr exkl moms. Beställningar över 150kr exkl moms är avgiftsfria. Läs mer om SVEA Delbetalning HÄR.

För företag

5.4 Svenskregistrerade företag, kommuner och statliga verk kan efter godkänd kreditkontroll handla mot 30 dagars faktura. Kreditkontrollen görs manuellt av oss efter lagd order i webbutiken. Faktura skickas som e-faktura, ange e-mailadress till fakturaavdelning om sådan finns. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta med 12% samt påminnelseavgift på 50kr. Lägsta ordervärde vid köp med företagsfaktura är 500kr exkl moms.

5.5 Företag kan även handla med VISA eller Master Card. Företag kan även handla genom SVEA, se del 4.1, 4.2 och 4.3.

6. Leveranser

Beställningar som görs före klockan 16.00 på helgfri vardag behandlas samma dag och levereras normalt inom 3-5 dagar inom Sverige. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Samtliga ordrar packas och skickas samtidigt, vi splittar inte på beställningar. Paketen levereras av DHL, PostNord eller annan transportör till utlämningsställe, som post eller direkt till arbetsplats/lager/kontor/hem. Fraktkostnaden varierar beroende på fraktsätt, vänligen se våra fraktvillkor för mer information, men vi debiterar alltid en fraktkostnad på minst 49kr exklusive moms. 

7. Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.  

8. Transport

Repbutiken ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss. 

9. Skadade varor

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt.  Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@repbutiken.se.

10. Ångerrätt och öppet köp

10.1 Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten.

10.2 Ångerrätt gäller ej på specialbeställda varor. Konverterade produkter som specialbeställs är den enda kategori vi inte tar emot i retur. När du lägger en order på specialbeställda mått samtycker du till att vi skär till dina varor specellt för dig och ångerrätten upphör därmed att gälla.

Vid retur ber vi er kontakta kundtjänst på info@repbutiken.se för vidare information om returhantering. 

11. Reklamationer 

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post info@repbutiken.se innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så att vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.

12. Återbetalningar

Återbetalning sker via DIBS eller till bankkonto. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.

13. Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan. 

14. Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt GDPR har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice. Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter.

15. Ej uthämtat paket eller leveranshinder

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekt. 
Om du inte hämtar ut ditt paket debiterar vi en administrativ avgift på 450kr exklusive moms samt kostnaden för frakt och returfrakt.

Väljer du fraktalternativ direktleverans är det din skyldighet att vara på plats på angiven adress mellan 08.00--17.00. Är man inte på plats vid levrans debiterar vi en administrativ avgift på 450kr exklusive moms samt kostnad för eventuell returfrakt.

16. Force Majeur

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.